makerstreet-trends-user-centred-design

Blog

Hoe implementeer je user-centred design in je bedrijf?

Jasper Olieroock

Door: Jasper Olieroock

Geplaatst op: 4 juni 2024

Je hebt een FTE budget en gebruikt dat om designers en developers in te huren voor je teams, maar toch komt je project niet van de grond? Dit komt helaas vaker voor dan je denkt. En meestal heeft dit te maken met de cultuur waarin deze specialisten aan het werk zijn.…

Zelf doen

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om zelf een designteam in te richten en een development team neer te zetten. Ze huren specialisten in en hopen daarmee hun merk een oppepper te geven, een nieuwe app te lanceren, of vette digitale producten te ontwikkelen. Toch lukt dit niet altijd even goed. 

Waar ligt dat aan? Heel leuk een team specialisten, maar denk goed na over wie ze gaat aansturen. Hoe ga je de visie en missie van je merk tot leven brengen? En misschien belangrijker, hoe ga je zorgen voor buy‑in bij de rest van het bedrijf?

Vooruitgang door user‑centred design

Om design te laten leven bij een groot deel van het bedrijf moet je iemand hebben met een voortrekkersrol. Bijvoorbeeld een lead‑designer of head of development die binnen je bedrijf of organisatie de juiste mensen weet te vinden en te engagen. From scratch een nieuw kanaal of nieuw digitaal product neerzetten komt niet heel vaak voor, dus het kan zomaar zou zijn dat in jouw organisatie deze kennis ook gewoon (nog) ontbreekt.

Werken naar hetzelfde doel: de klant

Uiteindelijk gaat niemand naar kantoor met het idee “vandaag ga ik eens lekker mijn collega’s treiteren”. Toch is er vaak intern gesteggel tussen verschillende afdelingen, in de gevallen die wij zien tussen design en IT. 

De één ontwerpt, de ander bouwt maar het overleg mist. Design en techniek hebben hetzelfde doel, namelijk de klanten zo goed mogelijk bedienen. Dat doen ze vanuit hun eigen inzicht maar soms ontbreekt het onderlinge begrip voor elkaars expertise. 

Dan moet je iemand gaan inzetten die de belangen van de klant behartigt. Deze persoon is vaak een lead design of head of development. Die gaat zich niet bemoeien met interne politiek of discussies, maar gaat juist vanuit enthousiasme met verschillende stakeholders aan tafel. Het is beter om iemand van buitenaf te huren, anders ontbreekt het toch vaak aan onpartijdigheid. 

Bij welke interne conflicten kan een onpartijdige partner helpen:

  • Releasemanagement

  • De vorm en inhoud van een applicatie bepalen

  • Prioriteit op een roadmap

  • Way of working afstemmen

  • Vaststellen end‑state van een project

Zo wordt je volgende project transparant en objectief

We hebben al vastgesteld dat het gemeenschappelijke doel altijd voorop staat, en dat is de klant. Wanneer je altijd vanuit dit einddoel redeneert, dan wordt het invullen van het proces met de relevante stappen een stuk makkelijker. 

image

Een fijn hulpmiddel voor multidisciplinaire teams is de ‘value vs. effort’ matrix. Dit kan helpen om prioriteiten van een project heel inzichtelijk te maken, waardoor de roadmap en releases snel tot stand kunnen komen. 

Het invullen van zo’n matrix kan van een discussie een normaal gesprek maken. Bijkomend voordeel van alles vastleggen volgens deze matrix is dat het ook makkelijk uit te leggen is aan business stakeholders. Transparant en objectief dus. 

Zwitserland

We hebben het vele malen gezien: goede interne teams maar designs die niet goed worden opgepakt door development. Projecten die niet van de grond komen omdat de business steeds van koers verandert. Of interne politiek die enorme struikelblokken veroorzaakt halverwege een project. 

Bij MakerStreet zetten we altijd teams in die gewend zijn om user‑centric te werken, dus vanuit concept design én vanuit een begrip voor technische mogelijkheden. We brengen interne partijen bij elkaar door te focussen op de klant. Zie ons als een soort Zwitserland. 

We kijken mee naar de status quo en legacy‑systemen en adviseren over hoe het efficiënter kan, zodat je wendbaarder bent voor toekomstige projecten. Altijd technologie‑agnostisch. Van verhitte discussie naar rationeel gesprek. Zo hou je tijd over om echt aan je merk, app of product te werken. En uiteindelijk producten te releasen waar klanten echt blij van worden. Wil je iets vergelijkbaars implementeren binnen jouw organisatie? Neem contact op met Jasper Olieroock.

Meer berichten