Nationale-Nederlanden

Innoveren voor bijna-gepensioneerden

INNOVATION
OPERATIONAL ACCELERATION
PROPOSITION DESIGN
Case - Header Nationale Nederlanden MakerStreet

Nationale‑Nederlanden wilde met hun innovatiestrategie ‘Carefree Retirement’ een waardevolle doelgroep van dienst zijn. Wij hielpen NN met het ontwikkelen, doortesten en conceptualiseren van die strategie.

NN - Full Width DEF

In kaart brengen van behoeftes en waarden

De bijna‑gepensioneerden van Nederland zijn niet groen maar zeker ook niet grijs. Het herijken van het leven; daar draait hun leven om. Samen met NN brachten we door middel van dedicated onderzoek hun nieuwe behoeftes en waarden in kaart. Dit onderzoek bood handvatten voor het ontwikkelen van een aantal ambitieuze innovatieprojecten.

NN - Rectangle 1 DEF

Friend: Een platform tegen eenzaamheid

Friend is dé plek om nieuwe vriendschappen aan te gaan: een app die zich richt op 55‑plussers die graag in contact komen met leeftijdsgenoten om samen activiteiten te doen zoals bowlen of wandelen. De app is platonisch van aard en richt zich niet op relatiezoekers. Matchen gaat op basis van afstand, hobby’s en leeftijd. In de app kan je berichten sturen, met elkaar discussiëren en (online) events bijwonen. Want wie wil nou niet nieuwe mensen leren kennen met dezelfde interesses? Samen met NN ontwikkelden we dit volledige platform van concept tot lancering.

NN - Big DEF

Tijd om te groeien

Na het bouwen, was het doel om dit project zo snel mogelijk effectie te laten groeien. Hiervoor hebben we in een gezamenlijke ‘Metrics that matter’‑sessie de focus bepaald voor Friend en zijn de belangrijkste key metrics bepaald op het gebied van groei, retentie, engagement en churn‑minimalisatie.

Voor elke key metric zijn er targets opgesteld om efficiënt te kunnen sturen op groei. Vervolgens hebben we de data geanalyseerd. Om dit proces te vergemakkelijken en voor iedereen inzichtelijk te maken, hebben we nieuwe tooling en een dashboard geïnstalleerd.

In wekelijkse growth‑meetings werden de belangrijkste inzichten en acties gedeeld. Zo ontstond er een korte, cyclische learning loop van data‑inzichten, experimenten en structurele aanpassingen om continu en snel te verbeteren.

NN - Rectangle 2 DEF

"Dit was er een uit het boekje: als één team gingen we aan de slag met het onbekende en vertrouwden we het op het proces. Het leidde tot producten die waardevol zijn voor de doelgroep en daarmee ook voor de business."

Thijs van Campen, Digital Strategist - Unplugged

Het resultaat

Het aantal terugkerende bezoekers ging van 30% naar 55%. En de engagement rate ging van 9% naar 21%. Hartstikke mooie cijfers natuurlijk. Maar alle nieuwe vriendschappen die er uit ontstaan zijn, blijft het mooiste resultaat.

NN - Square DEF

Binnen deze case leverden onze agencies innovation strategy, conceptontwikkeling en design.

Unplugged

Unplugged

Service Design & Gedragsonderzoek

Saxum

Saxum

Front-end Development & UX Design

Benieuwd naar de resultaten van deze case?

En we nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Roderick Martens

Roderick Martens

Founding Partner & Strategist

Bekijk ook andere cases

TimeMoto vierkant
TimeMoto

Digital Commerce

Proposition Design

Fixami vierkant
Fixami

Digital Commerce

Proposition Design

spaces overview
Spaces

Digital Commerce

Digital Transformation

Proposition Design